En 1

  • .

 

 

خوراکی های مناسب زنگ تفریح مدارس؟؟؟

2131651

تامین انرژی و مواد لازم برای فعالیت های ذهنی دانش آموزان، علاوه بر این که سلامت جسم آن ها را تامین می کند، به آنها کمک می کند تا از ساعات حضور در کلاس درس، بهترین بهره را ببرند و یادگیری مطالب درسی به بالاترین حد ممکن خود برسد.

1554

این انرژی هم از طریق صبحانه که مهم ترین وعده غذایی دانش آموزان است و هم از طریق میان وعده هایی که برای زنگ تفریح دانش آموزان تهیه می شوند، بایستی تامین گردد.

مصرف خوراکی هایی مثل پفک، چیپس، انواع شکلات، پاستیل و ... امروزه در مدارس بسیار معمول است.

در حالی که این مواد، نه تنها هیچ نوع انرژی و مواد مغذی به بدن دانش آموز نمی رسانند، بلکه حاوی رنگ ها، اسانس ها و چربی های مضر نیز هستند و با ایجاد سیری کاذب، دانش آموزان را از خوردن مواد غذایی لازم و ضروری باز می دارند. علاوه بر این، زمینه ابتلا به انواع بیماری ها را ایجاد می کنند.

فروش این نوع خوراکی ها در بوفه ی مدارس ممنوع است (تصویر روبرو).

2131651

انواع چیپس، پفک، نوشابه های گازدار، یخمک، انواع پاستیل، فلافل، سمبوسه، سوسیس و کالباس، سالاد اولویه و انواع سس ها از جمله خوراکی هایی هستند که نباید در پایگاه های تغذیه سالم مدارس عرضه شوند.

4455

کارشناسان امر تغذیه به مربیان و والدین توصیه می کنند، موارد زیررا جهت بهبود تغذیه دانش آموزان مد نظر قرار دهند:

1- والدین عزیز كمی راحت طلبی را كنار بگذارند و با صرف کمی وقت، میان وعده مناسبی را برای زنگ تفریح كودك در مدرسه تهیه کنند.

2- میان وعده باید به راحتی قابل حمل باشد، مصرف آن راحت بوده و در زمان كوتاه زنگ تفریح یا ورزش مورد استفاده قرار گیرد. در این خصوص از سلیقه و میل كودك خود نیز جویا شوید.

3- یكی از خوراکی های بسیار مناسب، خوردن چند عدد خرما همراه با گردو می باشد. خرما دارای كلسیم، منیزیم، فسفر، آهن و ویتامین های E , B , A و مقداری هم ویتامین C است. خرما به دلیل انرژی بخش بودن، حمل راحت و استفاده سریع، مصرف آن در زنگ های تفریح و قبل از زنگ ورزش مفید است.

 4- انجیر خشك هم از مواد غذایی است كه معمولا كودكان از خوردن آن استقبال می كنند.

انجیر دارای كلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، پروتئین، چربی، قند و ویتامین های C , B , A است. خوردن انجیر خشک نیز به دلیل سهولت حمل و مصرف، همانند خرما توصیه می شود.

5- گذاشتن حداقل یك نوع میوه فصل مثل سیب یا مركبات (پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، موز و گلابی) نیز در کیف مدرسه توصیه می شود. به خصوص اگر برای كودكتان بیسكویت یا خوراکی شیرین گذاشته اید، مصرف سیب باعث پاك كردن دندان ها خواهد شد.

6- میوه های خشك نظیر برگه هلو، آلو، توت خشك، كشمش، و آجیل مانند گردو ، فندق و بادام و ... را بخرید و مقدار كمی از آنها را روزانه برای زنگ تفریح كودك خود بگذارید.

این خوراكی ها دارای مقدار زیادی آهن هستند و مصرف آنها بین دو وعده غذای اصلی، بسیار مفید است.

كمبود آهن باعث احساس خستگی، رنگ پریدگی، ضعف حافظه و تمركز می شود و این مواد با جبران كمبود آهن، سبب شادابی و افزایش هوش خواهند شد.

7- یك لقمه ی آماده از نان و پنیر و گردو یا سیب زمینی پخته كه به راحتی می توان آن را در منزل تهیه كرد، همیشه به عنوان یك میان وعده ی لذیذ در مدرسه بوده و هست.

8- در اگر در بوفه مدرسه به جای غذاهای ناسالم و كم ارزش، مواد غذایی مفید نظیر انواع میوه فروخته شود، عادات غذایی كودكان تا حد زیادی اصلاح می شود.

عادات غذایی دوستان و همسالان، تاثیر زیادی بر الگوی غذایی دانش آموز دارد.

 

 10 توصیه برای تغذیه سالم کودک

ارتباط با ما

آدرس :

خیابان شهید مفتح 18-وحید 3

شماره تماس :

051-32787001

شماره پیامک:

30001845

فکس:

051-32787650

نماد اعتماد الکترونیکی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان امام حسین (ع) می باشد.