En 1

  • .

 

 

 

هر سال روز 7 آوریل مصادف با 18 فروردین، روز جهانی سلامت (بهداشت) در کشورهای مختلف گرامی داشته می‏ شود.

P health 07

در سال 1948 میلادی، در نیویورک، نخستین اساسنامه کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین شد. 

رسالت روز جهانی بهداشت، بالا بردن آگاهی عموم مردم جهان، درباره موضوع خاص بهداشتی است که سازمان بهداشت جهانی ( WHO ) آن را در رأس اولویت های بهداشتی سال قرار داده است.

هدف این سازمان، فراهم کردن حداکثر امکانات بهداشتی وسلامتی برای کلیه انسان های روی زمین است، به دنبال این هدف، سازمان، برنامه های زیادی را به مرحله اجرا می گذارد تا زمینه مساعدت کشورها را برای تقویت بهداشت عمومی خود فراهم کند.

یکی از موانع بزرگ در بهبود وضع بهداشت در دنیا کمبود اشخاص متخصص می باشد . سازمان بهداشت جهانی برای رفع این مشکل ، دوره های مطالعاتی و کارآموزی و تعلیم و تکمیلی در سرتاسر جهان تشکیل داده است. 

از سال 1948 میلادی به بعد، همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی سلامت شناخته می‏شود. گفته می‏شود که نام‏گذاری این روز توسط دکتر محمد حسین حافظی، رئیس هیات نمایندگی ایران در کنفرانس نیویورک، به صورت پیشنهادی در 12 آگوست 1946 صورت گرفته است.

P health 08

هرساله این سازمان يك مشكل جهانی را به عنوان موضوع اين روز انتخاب و توجه جهانيان را به اين موضوع مهم جلب مي‌نمايد.

موضوع تعيين شده برای سال 2019- 1398«مراقبت های بهداشتی» با شعار "مراقبت های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی سلامت" که در راستای شعار اصلی سازمان یعنی سلامت برای همه قرار دارد.

P health 03

بهداشت چیست؟

بهداشت در واقع زیر بنای فعالیتهای اقتصادی و پیشرفتهای اجتماعی یک ملت است و سلامت جامعه در گرو رعایت اصول بهداشتی می باشد و جامعه سالم و تندرست می تواند از منافع خود دفاع، و حقوق خود را کسب کند.
بهداشت عبارت است ازعلم وهنر پیشگیری از بیماریها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سطح سلامت و توانایی بشر که اگر تک تک افراد جامعه سالم باشند، می توان در مجموع، یک جامعه سالم و توانا به وجود آورد.
بهداشت در قانون اساسی کشورمان نیز قرار گرفته است و دراصول سوم، بیست و نهم و چهل و سوم قانون اساسی بر ضرورت تأمین بهداشت و فراهم نمودن امکانات بهداشتی و درمان بیماریها، و گسترش خدمات درمانی تأکید شده است.

P health 06

اهداف بهداشتی

مسائل بهداشتی وسیع و گسترده است و با توجه به پیشرفت سریع علم، هر روز نکات بهداشتی ریزتر و دقیق تر و اهداف بهداشتی، گسترده تر می شوند .
به طور خلاصه اهداف بهداشتی را می توان به صورت زیر بیان کرد:
1- سالم سازی محیط زیست.
2- کنترل بیماریهای واگیردار.
3- آموزش بهداشت عمومی.
4- ایجاد خدمات پزشکی و پرستاری برای تشخیص و درمان بیماریها.
5- ایجاد و توسعه، یک سیستم اجتماعی که در آن هر فرد از وسایل و امکانات لازم برای سالم ماندن برخوردار باشد تا افراد ازحق مسلم خود یعنی سلامت و زندگی طولانی بهره مند و در مواقع بیماری بتوانند از آن خدمات بهره مند شوند.
اگر افراد جامعه نکات بهداشتی را رعایت کنند ، بهداشت جامعه نیز تامین خواهد شد .
بنابراین هر فردی در این کار سهمی دارد ؛ انسانها باید کوشش کنند تا از آلوده ساختن محیط زیست خود مانند هوا، آب ، زمین و... جلوگیری نمایند و از گسترش بیماریهای واگیردار با رعایت اصول بهداشتی جلوگیری به عمل آورند.

T health w 01

 

ارتباط با ما

آدرس :

خیابان شهید مفتح 18-وحید 3

شماره تماس :

051-32787001

شماره پیامک:

30001845

فکس:

051-32787650

نماد اعتماد الکترونیکی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان امام حسین (ع) می باشد.