En 1

  • .

T mama 02

 

روزت مبارک ای سراپا سبزی که اولین نگاه، اولین نفس، اولین لبخند، اولین فریاد، اولین شوق و اولین عشق را نظاره گری
تو نوازشگر مولود بهشتی بر فرش
نام تو ثبت بماند به نکویی در عرش
.
درود و سپاس نثارت که با تحمل لحظه های دشوار سبزی نگاهت را تقدیم سیمای لطیف نوزادان می کنی

روزت مبارک.

روز جهانی ماما فرصت مناسبی است برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسوولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در ارتقای سلامت خانواده و تامین سلامت جامعه و ازآن رهگذر، ساختن بستری مطمئن برای ترسیم آینده‌اي روشن.

ماما وظیفه مهمی ‌در مشاوره و آموزش بهداشت نه تنها برای زنان بلکه برای خانواده و جامعه دارد.

کار ماما باید شامل آموزش دوران بارداری، آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری بوده و به تنظیم خانواده و مراقبت‌هاي کودک و بعضی از موارد بیماری‌هاي زنان گسترش یابد. او می تواند در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، واحدهای بهداشتی، خانه ها و هر شکل دیگری از ارائه خدمات مامایی کار کند.

اما طبق نظر عموم، ماما مترادف با کلمه زایمان و مراقبت دوران بارداری است، در حالی‌که حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع‌تر و از ابتدای تولد تا انتهای عمر است و ابعاد مختلف بهداشتی در زمینه بهداشت باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را شامل میشود.این آموزش‌ها ضامن سلامت خانواده است. این اهداف با کمی ‌توجه و سرمایه‌گذاری قابل دستیابی است.

مامایی رشته کهنی است که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرد، اما امروز به یک حرفه و تلاش و حرکتی عالمانه، همراه با دانش امروز تبدیل شده است.ارائه مراقبت‌هاي مامایی باکیفیت بالا و تلاش در التیام مستمر آن، عامل مهمی‌در کاهش مرگ و میر مادران است.

متاسفانه این حرفه به رغم تاکید سازمان جهانی بهداشت هرروز در کشور ما کمرنگ‌ تر میشود. روز جهانی ماما فرصت مناسبی است تا نگاهی دوباره به جایگاه مامایی در نظام سلامت کشور انداخته شود.

زایمان که یک تجربه حساس و مهیج برای هر خانمی‌است و با هیچ فرآیند دیگری قابل مقایسه نیست، در بعضی از خانم‌ها یک جریان طبیعی و راحت ودر بعضی‌ها با مشکل انجام خواهد شد، اما در هردو مورد نیاز به مراقبت‌هاي خاصی است. مادر باید قبل از بارداری، در طول دوران بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان زیر نظر ماما یا متخصص زنان و زایمان باشد.

همه ی این مراقبت‌ها برای تولدی سالم و طبیعی انجام می شود و همه ی تلاش‌ها برای سلامت مادر هنگام زایمان و سلامت نوزاد هنگام تولد است و مسوولیت این دو، یعنی سلامت مادر و نوزاد به عهده ماماست که شاید لازم باشد برای کمک به مادر یک شب تا صبح بیدار بماند و چشم بر هم نگذارد تا مادر طبیعی زایمان کند.

 پنجـم مـاه مـی مصـادف بـا 15 اردیبهشـت، برای اولین بار در سال 1980 از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام روز جهانی ماما  پیشنهاد و از سال 1992 به صورت رسمی نام گذاری شده است.

اس ام اس و متن های تبریک روز جهانی ماما | اشعار و جملات تبریک روز ماما مبارک اگر زندگی یک نفر را نجات دهی .... تو یک قهرمانی

اگر صدهازندگی را نجات دهی ..... تو یک مامایی

اس ام اس و متن های تبریک روز جهانی ماما | اشعار و جملات تبریک روز ماما مبارک

T mama 03

 اس ام اس روز جوان 96

مامایی حس باشکوه ترین لحظه هاست

دیدن زیباترین اشک ها و دلنشين ترین لبخندهاست

مامایی لمس ثانيه های با شکوه یک تولد است

در آغوش گرفتن هدیه پاک خداوند است

مامایی چيزی نيست به جزعشق به بودن

15 اردیبهشت روز ماما مبارک 

اس ام اس و متن های تبریک روز جهانی ماما | اشعار و جملات تبریک روز ماما مبارک

T mama04

اس ام اس و متن های تبریک روز جهانی ماما | اشعار و جملات تبریک روز ماما مبارک

در میان دستهایت عشق پیدا میشود

زیر باران نگاهت نسترن وا میشود

با عبور واژه از گوشه لبهای تو

مهربانیهای قلبت خوب معنا میشود

مامای مهربان و فداکار روزت مبارک

اس ام اس روز جوان 96

T mama 05

اس ام اس روز جوان 96

 اولین دستی که دست به دست فرشته های آسمانی

فرشته های زمینی را به ودیعه می ستاند بهارت بی خزان باد

روز ماما مبارک

اس ام اس و متن های تبریک روز جهانی ماما | اشعار و جملات تبریک روز ماما مبارک

T mama 06

اس ام اس و متن های تبریک روز جهانی ماما | اشعار و جملات تبریک روز ماما مبارک

مامایی هنری که علم را به خدمت می‌گیرد‌‌

تا عشق را در معرکه راز و تجلیگاه آفرینش به نمایش گذارد

روزت مبارک ماما اس ام اس روز جوان 96

 

تاریخچه مامایی در ایران

قدمت رشته مامایی در ایران به شکل آموزش عالی پس از تحصیلات دبیرستانی, به هشتاد سال قبل بر می گردد. . اولین بار در سال 1298 مرحوم نصیرالدوله, وزیر فرهنگ, مدرسه فرانکو پرشین را به دارالمعلمات تبدیل کرد و مقرر داشت که ده نفر از شاگردان این مدرسه, هفته ای 3 روز در بیمارستان زنان مشغول به قابلگی و درمان امراض شوند و این پایه آموزش مامایی به صورت علمی در ایران بود و به این ترتیب ,اولین آموزشگاه مامایی به نام "مدرسه قابلگی" با ده نفر شاگرد در بیمارستان زنان سابق شهر تهران تاسیس شد. کم کم پزشکانی با تخصص زنان و زایمان به ایران آمدند و به این فکر افتادند تا زمینه گسترش این فن به عنوان یکی از شاخه های علم پزشکی را فراهم آورند و این کار با همکاری دکتر صالح, بختیار و مصدق انجام شد و شالوده علمی این حرفه شد و اولین آموزشگاه عالی مامایی با اعطای مدرک معادل لیسانس به عنوان یکی از شعب مدرسه طب آغاز به کارکرد(در سال 1308).

در سال 1313 دانشگاه تهران تاسیس و سپس دانشکده پزشکی افتتاح گردید و در سال 1319 بیمارستان زنان, ضمیمه دانشکده پزشکی شد.

در سال 1335 تا 1358 برنامه آموزشی آموزشگاه به برنامه5/1 ساله پرستاری و مامایی برای لیسانسیه های پرستاری تغییر یافت و به دنبال سه سال تعطیلی انقلاب فرهنگی از آغاز سال 1362 به نام "مدرسه عالی مامایی " شروع به کار کرد و در سال 1365 پس از انتقال آموزش گروههای پزشکی از آموزش عالی به وزارت بهداشت, دانشکده های پرستاری ومامایی تاسیس شد و با تاسیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران , رشته مامایی به فعالیت پرداخت و هنوز هم ارائه خدمت می نماید. در سال 1374, اداره مامایی از دفتر پرستاری جدا شد و زیر نظر وزارت علوم قرار گرفت و از اقدا مات این اداره, ثبت 15 اردیبهشت, مصادف با 5 ماه می به عنوان "روز جهانی ماما" در تقویم رسمی کشور, تنظیم شرح وظایف کارشناسان و کارشناسان ارشد مامایی و اقدامات موثر در عضویت سازمان نظام پزشکی کشور و معرفی نیروهای واجد شرایط طرح در مراکز درمانی و پیگیری و ایجاد دوره PhDو... می باشد. همینک دوره دکترای رشته مامایی در کشور تصویب شده است ( تیر ماه 1384) و بزودی دانشگاه های مادر اقدام به تربیت ماماها در مقطع دکترای بهداشت باروری خواهند نمود.

تاریخچه انجمن مامایی کشور:

تشکیل مجمع مامایی در ایران به شهریور 1323 بر می گردد که عده ای از ماماها, کانون مامایی تشکیل داده و شروع به کار کردندو سپس به نامهای"سندیکای مامایی ایران" و" جمعیت ماماها" و در نهایت در 1342 این انجمن با همکاری کانون ماماها که اعضای آن را"پرستار-ماماها"تشکیل می دادند یکی شد و انجمنی به نام "انجمن ماماهای ایران" تشکیل گردید که اهداف آن شامل:

1. اطلاع از جنبه های اجتماعی-اقتصادی, تربیتی, حقوقی وسایل مربوط به مامایی در ایران.

2. راهنمایی ماما در پی بردن به مسایل مربوط به بهداشت مادران, بهداشت و تنظیم خانواده و توجه به مادر و نوزاد

3. حفظ حقوق و منافع ماماها و جلب مقامهای دولتی برای شناساندن بهتر ماماهای ایران

4. همکاری با انجمنهای خیریه, انجمنهای علمی و موسسه های ملی و دولتی در مسایل مربوط به بهداشت مادر و کودک

5. همکاری نزدیک با انجمنهای بین المللی به منظور تبادل افکار فرهنگی

6. کمک به بالا بردن سطح معلومات مامایی در ایران

در اواخر سال 1367 به دلیل دشواریهای عدیده در حرفه (نا معین بودن جایگاه اصلی ماما , منطبق نبودن برنامه های آموزشی با شرح وظایف , عدم وجود شرح وظایف معین و یا عمل نکردن به آن, دخالتهای ناروای دشته های دیگر در آن عدم استقلال مامایی و حضور کارشناسان مامایی در تصمیم گیریهای مربوط به این رشته که خود موجب از دست رفتن بسیاری از حقوق ماماها شده, جذب نشدن ماماهای فارغ التحصیل , نداشتن نماینده در سطح وزارتخانه در ابعاد آموزش , درمان و بهداشت و...) عده ای از ماماها بر آن شدند که ضمن جلسات متعدد, روند حرکت آینده را ترسیم کنند(1367) و نهایتا هیات موسسی متشکل از 12 نفر به منظور پیگیری مراحل قانونی جهت تاسیس جمعیت مامایی ایران, تشکیل شد و در تاریخ 19/10/69 پروانه فعالیت جمعیت مامایی ایران, از سوی وزارت کشور صادر شد و در 4/12/69 به ثبت رسید و رسمیت حقوقی آن تثبیت گردید.

ارتباط با ما

آدرس :

خیابان شهید مفتح 18-وحید 3

شماره تماس :

051-32787001

شماره پیامک:

30001845

فکس:

051-32787650

نماد اعتماد الکترونیکی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به بیمارستان امام حسین (ع) می باشد.